Zarządzanie Czasem a Prawo Parkinsona

zarządzanie czasem

zarządzanie czasem

Jak efektywniej zarządzać sobą w czasie i organizować pracę?

Zarządzanie czasem #1: Umiejętnie korzystaj z prawa Parkinsona

Na pewno kojarzysz „syndrom studenta”, prawda? 90% studentów odkłada naukę, czy przygotowanie pracy zaliczeniowej na sam koniec. Siadają na noc przed egzaminem i wkuwają materiał, którego opanowanie normalnie zajęło by kilka tygodni.

Parkinson na podstawie swoich badań, zaobserwował ciekawe zjawisko. Polega ono na rozwlekaniu czynności wraz z ilością czasu, którą chcemy na nią poświęcić.  I więcej poświęcisz czasu na wykonanie danej czynności, tym więcej czasu zajmie Ci jej wykonanie!

Jaki jest z tego wniosek? Ustalaj krótkie terminy. Staraj się ustalić minimalny termin w którym wykonasz daną pracę. Zapoznaj się z metodą łańcucha krytycznego aby jeszcze  efektywniej korzystać z tego prawa.

Zarządzanie czasem #2: Przestań odkładać na później!

Jeśli masz coś zrobić, zrób teraz. Ciekawy model zarządzania sprawami opracował David Allen (GTD). Jeśli pojawi się jakaś sprawa do wykonania, to:

  1. Jeśli ma zająć mniej niż 2 minuty, wykonaj natychmiast
  2. Jeśli ma zająć więcej, niż 2 minuty, zaplanuj (wpisz do kalendarza/listy rzeczy do wykonania)
  3. Jeśli nie warto jej wykonywać, pozbądź się jej (wyrzuć, zdeleguj, przesuń do spraw które może kiedyś zrobisz)

Zarządzanie czasem #3: Ustalaj priorytety

Nie ma nic gorszego niż długa lista rzeczy do zrobienia, a Ty nie wiesz za co się teraz zabrać. Ustalaj priorytety wg tego, co jest dla Ciebie ważne i pilne. Dobrym a zarazem prostym rozwianiem jest metoda ABCDE, gdzie:

A – rzeczy które musisz zrobić, a niezrobienie będzie się wiązało z poważnymi konsekwencjami

B – rzeczy które powinieneś zrobić, konsekwencje łagodniejsze niż w A

C – coś, co miło byłoby zrobić, brak konsekwencji

D – do delegowania komuś innemu

E – do eliminacji

Mając więcej zadań w jednej kategorii, uszereguj je wg pilności: A1, A2, B, C1, C2, C3 itd. Zawsze wykonuj najpierw zadania A, potem B, potem C itd. Nie przechodź do niższej kategorii, póki nie ukończysz wszystkich z wyższej.

Zarządzanie czasem #4: Koncentruj się na zadaniu

Minuta pracy w pełnej koncentracji jest wydajniejsza, niż 10, 15 a nawet 30 minut pracy z mniejszą koncentracją. Wyłącz telefony, zamknij drzwi, odłącz się od Internetu jeśli z niego nie musisz korzystać. Skup się na swoim zadaniu i wytrwaj tak długo, aż ukończysz swoje zadanie. Jeśli musisz dłużej pracować, co godzinę zrób sobie przerwę i odpręż się.

Zarządzanie czasem #5: Deleguj wszystko, czego nie musisz sam wykonać.

Delegowanie to najważniejsza umiejętność menedżera. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność i nie masz ludzi do pomocy, poszukaj kogoś przez Internet, zapytaj znajomych, rozejrzyj się na forach. Część czynności które wykonujesz, na pewno można komuś zlecić!

Pozdrawiam,

Marcin Kijak

PS.: Jeśli masz jakieś ciekawe wskazówki i doświadczenia związane z zarządzaniem czasem i organizacją pracy, podziel się z nami na blogu! Najlepsze komentarze będą nagradzane!

Advertisements

The URI to TrackBack this entry is: https://zarzadzajczasem.wordpress.com/2011/06/27/zarzadzanie-czasem-a-prawo-parkinsona/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: